Mala Skala w Czeskim Raju

Zamek Vranov (Zamek Mala Skala) i Zamek Frydstejn w Czeskim Raju

Czeski Raj to bardzo malownicza kraina, którą na pewno warto odwiedzić. Jest tam kilka zamków, skalnych miast i ciekawych szlaków. My wybraliśmy się na spacer między zamkiem Mala Skala a zamkiem Frydstejn. Jak się jednak okazało, wczesna wiosna to nie najlepszy czas na takie wyprawy. Z jednej strony prawie puste szlaki pozwalały na cieszenie się …

Zamek Vranov (Zamek Mala Skala) i Zamek Frydstejn w Czeskim Raju Przeczytaj

Czeski Raj - skalne miasto

Czeski Raj – szlaki między zamkami Hruba Skala i Valdstejn

Czeski Raj znów przyniósł nam sporo atrakcji. Dwa zamki (Hruba Skala i Valdstejn) i skalne miasto między nimi. Po drodze sporo punktów widokowych i ciekawych, ciasnych  przejść. Niestety, byliśmy zdecydowanie poza sezonem, więc oba zamki były zamknięte. Jednak coś za coś. Znaleźliśmy tam to, czego zawsze szukam w górach. Ciszę i spokój bez gwaru turystów.

Bunkier K-Ba-S 22a Krok

Grupa Warowna Bouda – Czechosłowackie fortyfikacje i bunkry

Grupa Warowna Bouda została wybudowana w celu ochrony wschodniej granicy Czechosłowacji przed agresją III Rzeszy. Jest to najmniejsza z czechosłowackich grup warownych, jednak jej znaczenie dla strategii obronnej było znaczne. Obecnie obiekty w górze Bouda są częścią ścieżki dydaktycznej „betonowa granica”.  W 1995 roku Grupa Warowna Bouda zyskała miano pomnika kultury narodowej. Znajduje się muzeum, …

Grupa Warowna Bouda – Czechosłowackie fortyfikacje i bunkry Przeczytaj

Widok na Skalme Miasto

Prachovskie Skały: Kolejne skalne miasto w Czechach

Ostatnio sporo czasu spędzamy w górach u naszych południowych sąsiadów. Jest tam wiele ciekawych miejsc, które warto odwiedzić. Po prostu zachwycają swoją niepowtarzalną urodą. Mnie najbardziej fascynują skalne miasta. A jest ich całkiem cała masa. Tym razem zawitaliśmy do krainy nieprzypadkowo zwanej Czeskim Rajem. Nasz cel na dziś to Prachovskie Skały, czyli jedno z najbardziej …

Prachovskie Skały: Kolejne skalne miasto w Czechach Przeczytaj

Pravcicka Brama widziana z punktu widokowego

Park Narodowy Czeska Szwajcaria – Pravcicka Brama

Pod Pravcicką Bramę wybieraliśmy się już od jakiegoś czasu. A że niestety trochę daleko, podróż była za każdym razem odkładana. Jak się okazało, Park Narodowy Czeska Szwajcaria jest zdecydowanie wart dwugodzinnej podróży samochodem przez trzy kraje. Jechaliśmy z naszej bazy w Szklarskiej Porębie i po drodze przejścia graniczne przekraczaliśmy aż czterokrotnie. W jedną stronę.

Fridlantskie Cimburi

Szlaki w czeskich Izerach – Poledni Kameny i Frydlantske Cimburi

Jeśli po polskiej stronie Karkonoszy i Gór Izerskich schodziłeś już wszystkie ścieżki, to czas ruszyć na szlaki w czeskich Izerach. My co prawda wszędzie u nas jeszcze nie byliśmy, ale dla urozmaicenia czasem przechodzimy przez granicę i relaksu szukamy w krainie Krecika. Zwłaszcza, że szlaki w czeskich Izerach co najmniej dorównują tym po polskiej stronie. …

Szlaki w czeskich Izerach – Poledni Kameny i Frydlantske Cimburi Przeczytaj

Wodospad Mumlavy

Wodospad Panczawy, Wodospad Mumlawy i Labska Bouda, czyli Karkonosze po czesku

Polską część Karkonoszy mamy już solidnie schodzoną. Pewnie znalazłoby się jeszcze trochę miejsc do zobaczenia. Jednak dla odmiany postanowiliśmy sprawdzić, jak te góry wyglądają u naszych południowych sąsiadów. Karkonosze w Republice Czeskiej nas nie zawiodły. Po drodze trzy wodospady i dwie burze. Wodospad Panczawy to niesamowita przestrzeń. Wodospad Mumlawy to magia chwili. Zrobiło się naprawdę …

Wodospad Panczawy, Wodospad Mumlawy i Labska Bouda, czyli Karkonosze po czesku Przeczytaj

Rzopik - bunkier ukryty w lesie

Bunkry w Czechach – Rzopiki w Górach Izerskich

Tym razem spacer krótki, ale za to z historią w tle. Zawitaliśmy na chwilę w Góry Izerskie a konkretnie w okolicę miejscowości Izerka. Naszym celem były bunkry w Czechach. Chcieliśmy zobaczyć na własne oczy fragment czechosłowackiej „Linii Maginota”. To „pieszczotliwa” nazwa linii umocnień opartych na niewielkich bunkrach zwanych po czesku řopíky.

Szlaki po czeskiej stronie Gór Izerskich – wieża widokowa na górze Smrek

Sobota w górach? Czemu nie! Góry Izerskie z czeskiej strony? Doskonały pomysł! Celem był Smrek, a konkretnie powstała w 2003 roku wieża widokowa znajdujące się na szczycie. Spacer zacząłem w Novym Meste pod Smrekem. Zaczęło się oczywiście od atrakcji. Po przyjechaniu na miejsce okazało się, że nie zabrałem portfela. A zabrałem dwie latarki, nóż, nawet …

Szlaki po czeskiej stronie Gór Izerskich – wieża widokowa na górze Smrek Przeczytaj