Zamek Czocha odwiedziliśmy z Agą w połowie lutego. Pogoda zdecydowanie wiosenna, więc postanowiliśmy, będąc po raz kolejny w Szklarskiej Porębie, zobaczyć trochę dalszej okolicy. Tak trafiliśmy do miejscowości Sucha gdzie ów zamek się znajduje. Zwiedziliśmy też tamtego dnia sztolnie w nieodległej Leśnej, ale o tym już pisałem. Zatem chodźmy na Zamek…

Zamek Czocha – trudno nie trafić

Zamek Czocha znajduje się w miejscowości Sucha, przy głównej drodze. Właściwie nie da się go przegapić. Po drugiej stronie drogi darmowy parking, więc wszędzie blisko. Po wejściu przez główną bramę i zakupieniu biletu w kasie poszliśmy najpierw na zewnętrzny dziedziniec.

Zamek Czocha - wejście główne
Zamek Czocha – wejście główne

Na początek troszeczkę historii

Powstanie Zamku to XIII wiek. Na początku był warownią graniczną, która miała strzec granicy między Śląskiem a Łużycami. Zamek był oblegany i na krótko zdobyty w XV wieku przez Husytów. Na początki XX wieku był przebudowywany, co niestety przyczyniło się do zniszczenia niektórych jego części. Na przykład w fosie zamkowej urządzono zwierzyniec. W czasie II Wojny Światowej według niektórych badaczy zamek mógł pełnić funkcję szkoły szyfrantów Abwery, jednak nie ma na to 100% dowodów. Po wojnie budowla niszczała i dopiero w latach 50 został przejęty przez wojsko i urządzono tam ośrodek wypoczynkowy. Do dziś budowla jest pod opieką Agencji Mienia Wojskowego.

Zamek Czocha brał też udział w kilku produkcjach filmowych, między innymi „Gdzie jest generał”, „Fabryka Zła”, czy „Tajemnica Twierdzy Szyfrów”.

Zamek Czocha – dziedziniec zewnętrzny

Dziedziniec zewnętrzny jest całkiem spory. Przez otwory strzelnicze widać wijącą się poniżej Kwisę. Można też wejść na balkon wewnętrzny i zobaczyć jak to miejsce wygląda z góry. Spędziliśmy tam kolka chwil, zwłaszcza, że ruch tego dnia był niewielki i można było w spokoju odetchnąć.

Zamek Czocha - dziedziniec zewnętrzny z góry
Zamek Czocha – dziedziniec zewnętrzny z góry

Następnie po kamiennych schodach udaliśmy się na niewielki dziedziniec z fontanną i herbami. Fontannę za kilka złotych można podświetlić i wysłuchać tajemniczej historii z nią związanej. My nie skorzystaliśmy, bo zostało już niewiele czasu do rozpoczęcia zwiedzania z przewodnikiem, a nie chcieliśmy się spóźnić.

Zamek Czocha - studnia
Zamek Czocha – studnia

Kamiennym mostem udaliśmy się do wejścia do Zamku. W głównym holu spotkaliśmy się z przewodnikiem, który oprowadził nas po zamkowych salach i dość ciekawie opowiedział historię tej budowli. Od XIII wieku, kiedy powstała, aż po współczesność. Nas najbardziej interesowała historia Zamku związana z II Wojną Światową. Wtedy to ponoć mieszkali tu niemieccy naukowcy. Zamek miał być również centralą łączności, a w nieodkrytych do dziś podziemiach znajdować się miała tajemnicza fabryka zbrojeniowa. Umysły poszukiwaczy rozpaliła wiadomość sprzed kilku lat o okryciu podczas remontu dachu skrytki, w której znaleziono między innymi mundury, książki, aparat oddechowy i turbinę Waltera.

Turbina Waltera z Zamku Czocha

Z zamkiem związane są też historie skarbów rzekomo tam ukrytych. Zobaczyć można między innymi rozpruty sejf zamkowy w którym miały znajdować się liczne precjoza, między innymi ikony, obrazy i insygnia carskie Romanowów. Zdjęcia tego pomieszczenia znajdziecie w galerii pod wpisem.

W Zamku Czocha podczas zwiedzania zobaczyliśmy salę rycerską, kominkową i sypialnię. W większości z nich znajdują się ukryte przejścia, które służyły do dyskretnego przemieszczania się po budowli. Ponoć jest ich tam znacznie więcej, ale nie zostały do tej pory odnalezione i potwierdzone.

Widok z wieży zamkowej

Na wieżę zamkową prowadzą wąskie schody. Jeśli ktoś ma kłopoty z ciasnymi pomieszczeniami, to nie polecam. Jeśli jednak jesteście w stanie pokonać swój lęk to naprawdę warto wdrapać się na górę. Widok na dolinę Kwisy i całą okolicę jest fantastyczny nawet tej burej i bezśnieżnej zimy. Latem, kiedy okoliczne drzewa są w pełni zielone musi być jeszcze lepiej.

Zamek Czocha – widok z wieży zamkowej

Zachęcam do odwiedzenia zamku Czocha i przy okazji nieodległych sztolni w Leśnej. To urokliwe miejsce skrywa do dzisiaj tajemnice z przeszłości i warto się do nich zbliżyć i poczuć na własnej skórze.

Info o nowych wpisach? Zapisz się do newslettera. Nie wysyłam spamu!