Kolejny spacer po Rudawach Janowickich to wycieczka do ruin Zamku Bolczów. Pogoda nam dopisała, humory również więc w drogę.

Spacer zaczynamy pod schroniskiem Szwajcarka, które było naszą bazą podczas weekendu. Ruszamy zielonym szlakiem w kierunku drogi pomiędzy Karpnikiem a Trzcińskiem.  Drogę tę przechodzimy przy płatnym parkingu i ruszamy dalej niebieskim szlakiem, który połączył się kilkaset metrów wcześniej z zielonym. Mijamy z lewej Jańską Górę i dochodzimy do rozwidlania szlaków na rozdrożu pod Jańską Górą. Tu wybieramy skręcający w prawo szlak niebieski i ruszamy dalej. Po drodze piękny widok na Rudawy a w oddali wdać Krzyżną Górę, którą odwiedziliśmy dzień wcześniej.

Szwajcarka
Skrzyżowanie szlaków przy schronisku Szwajcarka

Idąc dalej niebieskim szlakiem dochodzimy do żółtego ,który prowadzi do Stróżnicy. Plan był taki, żeby tam się udać, ale po przemyśleniu zdecydowaliśmy się na zmianę i ruszyliśmy prosto. Spacer leśną drogą, bardzo malowniczą, odwdzięczył nam się pięknymi widokami i ciekawymi skałkami. Stosunkowo płaska trasa po kilkuset metrach przechodzi w średnio strome podejście i po kolejnych kilkuset metrach łączy się z czarnym szlakiem. Ten prowadzi pod Lwią Górę.

Góra Krzyżna i Sokoliki
Widok na Górę Krzyżną i Sokolik Duży

Lwia Góra – ciekawostka warta wspinaczki

Lwia Góra
Lwia Góra i ciekawe skałki

Wchodzimy na sam szczyt i podziwiamy widok. Skała jest często wykorzystywana przez amatorów wspinaczki i oczywiście spotykamy tam kilku z nich. Zgodnie z tablicą informacyjną miejsce to od lat było atrakcją turystyczną i popularnym punktem widokowym.

Skalny Most w Rudawach Janowickich

Po chwili odpoczynku ruszamy dalej niebieskim szlakiem w kierunku Góry Piec i Skalnego Mostu. To kolejne ciekawe miejsce widokowe i na pewno obowiązkowy punkt spaceru. Co prawda wejście, a szczególnie zejście z Pieca może być trochę problematyczne, ale udało się bez strat. Skalny Most to ciekawa formacja skalna znajdując się kilkadziesiąt metrów dalej.

Skalny Most

Po kolejnych kilkudziesięciu metrach trafiamy na rozdroże. I tutaj żeby pójść dalej niebieskim szlakiem musimy przejść przez strumień. Oczywiście da się to zrobić suchą stopą, ale samego szlaku można na początku nie zauważyć, bo z szerokiej drogi zmienia się w górską ścieżkę.

Dalej robi się trochę stromo i wspinamy się, by po kilkuset metrach dotrzeć do rozdroża, przy którym znajduje się wiata i miejsce odpoczynku. Tutaj niebieski szlak odbija w prawo w kierunku Góry Wołek, a my skręcamy w lewo czarnym szlakiem w kierunku celu naszej dzisiejszej wyprawy. Po około piętnastu minutach docieramy do Zamku Bolczów.

Zamek Bolczów – a może zamczysko…

Ruiny zamku Bolczów zaskoczyły mnie swoją wielkością. Spodziewałem się czegoś zdecydowanie mniejszego. Budowla robi wrażenie i jest zachowana w całkiem przyzwoitym stanie. Oczywiście są to ruiny ale doskonale utrzymane i przystosowane do bezpiecznego zwiedzania. Może przydało by się trochę więcej tablic informacyjnych, ale cóż… nie można mieć wszystkiego.

Ciekawą stronę, na której jest wiele informacji o historii tej budowli znajdziecie tutaj: http://www.zamkipolskie.pl/bolcz/bolcz.html

Zamek Bolczów
Okazały Zamek Bolczów

Po dłuższej chwili spędzonej w zamku ruszamy zielonym szlakiem w drogę powrotną do Szwajcarki. Szlak ten prowadzi nas do samego schroniska, więc spacer przebiega bez niespodzianek. Dochodzimy do rozdroża pod Jańską Górą, i stąd już znaną nam trasą idziemy do schroniska.

Podumowując. Cała wędrówka to niewiele ponad piętnaście kilometrów a wędrówka zajęła nam niespełna sześć godzin. Zamek Bolczów jest wart takiego spaceru. Poniżej tradycyjnie zapis GPS oraz galeria zdjęć.

1 komentarz do “Zamek Bolczów – w sercu Rudaw Janowickich”

1. Pingback: Góra Krzyżna w Górach Sokolich - Weekendowy Turysta

Info o nowych wpisach? Zapisz się do newslettera. Nie wysyłam spamu!