Na Zamku Książ byłem kilkukrotnie. Miałem okazję zwiedzić zarówno sam Zamek jak i część udostępnionych turystycznie podziemi. Natomiast nie byłem dotychczas w okolicy i przyszedł czas to zmienić. Stary Książ i Ścieżka Hochbergów, którą do ruin dotarłem była jednym z największych zaskoczeń, jakie ostatnio spotkałem na szlaku. Zaskoczeń pozytywnych oczywiście. Dodam, że spacer miał miejsce w połowie marca, więc w czasie, kiedy jeszcze można było się przemieszczać.

Ścieżka Hochbergów w dolinie Pełcznicy

Samochód zostawiliśmy na ulicy Długiej w Świebodzicach nieopodal fabryki folii stretch. Stamtąd ruszyliśmy w kierunku miasta by po kilkuset metrach skręcić wraz ze szlakiem zielonym w prawo, w ulicę Moniuszki. Po kolejnych kilkuset metrach przeszliśmy przez most na Pełcznicy i dotarliśmy do początku szlaku przy cisie Bolko. Znajduje się tutaj niewielka piwniczka, która nosi ślady działalności poszukiwaczy skarbów.

Niewielka piwniczka na początku szlaku.
Niewielka piwniczka na początku szlaku

Dalej można było pójść prosto i po ponownym przejściu przez rzekę wędrować jej prawym brzegiem lub odbić w lewo w kierunku Zamku Książ. My wybraliśmy tę drugą opcję i ruszyliśmy pod górkę. Na początku ścieżka nie była zbyt ciekawa. Ot zwykły dukt leśny. Trochę pod górę, ale niezbyt wymagająco. Po kilkuset metrach odbiliśmy od zielonego szlaku w prawo na ścieżkę oznaczoną biało czerwonym kwadratem. Po krótkiej wspinaczce dotarliśmy do punktu widokowego, z którego można było podziwiać Zamek Książ w pełnej krasie.

Zamek Książ - widok z punktu widokowego
Zamek Książ – widok z punktu widokowego

Następnie ruszaliśmy w kierunku widocznych przez gałęzie murów zamkowych i ścieżkami dotarliśmy do głównej drogi prowadzącej na Zamek Książ. Zamknięty już wtedy dla turystów obiekt sprawiał dziwne wrażenie. Zawsze tętniący życiem, teraz jakby opuszczony i smutny. Poszliśmy dalej wzdłuż drogi i przy tablicy informacyjnej o Ścieżce Hochbergrów odbiliśmy w prawo między drzewa. Przeszliśmy między rododendronami i poszliśmy dalej ścieżką.

Ścieżka Hochbergów - przejście między rododondronami
Ścieżka Hochbergów – przejście między rododendronami

Stary Książ – ruiny wreszcie na horyzoncie

Po krótkim spacerze pięknie wijącą się ścieżką dotarliśmy do kolejnego punktu widokowego. Tym razem można zobaczyć Zamek Książ z drugiej strony, a także cel naszej wizyty – Ruiny Starego Książa.

Stary Książ - Ruiny - widok z drugiej strony Pełcznicy
Stary Książ – Ruiny – widok z drugiej strony Pełcznicy

Cel już widać, ale byliśmy jeszcze po drugiej stronie rzeki. Trzeba było zejść i znowu się wdrapać. Widoki i charakter ścieżki sprawiły jednak, że aż chciało się pędzić do przodu. Pod wpisem znajdziecie tradycyjnie galerię zdjęć. Zachęcam do jej obejrzenia, bo trudno by mi było opisać słowami urok tej ścieżki.

Ścieżka Hochbergów

Po zejściu na dno wąwozu poczułem się trochę nieswojo. Przyroda wygląda niesamowicie, choć wtedy jeszcze nie obudziła się do życia. Jednak stan rzeki zabijał cały efekt. Śmieci jest tak dużo, że właściwie odechciewa się wszystkiego. Na szczęście po krótkim odpoczynku ruszyliśmy pod górę w kierunku ruin zamku Stary Książ i niesmak został za nami…

Stary Książ - Schody prowadzące do ruin
Stary Książ – Schody prowadzące do ruin

Wspinaczka na Stary Książ – sama przyjemność

Wspinaczka nie była tak długa jak mogło by się wydawać po ilości schodów. Po kliku minutach wędrówki znaleźliśmy się w ruinach Zamku Stary Książ. Najnowsze badania archeologiczne wskazują, że w tym miejscu znajdowała się około X wieku osada, a później około XIII w. postała niewielka warownia. To właśnie na jej ruinach powstał Stary Książ, a właściwie jego ruiny. Zamek nigdy bowiem nie miał być ukończonym miejscem zamieszkania. Służył jako muzeum i miejsce rozrywki. Odbywały się tu między innymi turniej rycerskie. Była też karczma. Na widokówkach z początku XX wieku widać, że miejsce to cieszyło się dużą popularnością i było utrzymane w świetnym stanie.

Ruiny Zamku Stary Książ

Stary Książ ma tajemnicę

Oczywiście, jak wiele tego typu miejsc Zamek Stary Książ ma tajemnicę. Są nią podziemia. Czytając o zamku znalazłem między innymi informację o rzekomych laboratoriach Luftwaffe, które miały się tam znajdować, stacjonujących tu po wojnie (nie wiadomo w jakim celu) wojskach rosyjskich i tajemniczej eksplozji, która miała zamaskować wejścia do podziemnej fabryki. Ile w tym prawdy? Nie wiem. Wiem natomiast, że takich historii na Dolnym Śląsku są setki, jeśli nie tysiące.

Stary Książ widok z punktu widokowego na końcu cypla

Po zwiedzeniu ruin ruszyliśmy w drogę powrotną. Tym razem drugim brzegiem Pełcznicy. Choć tutaj ścieżka była w trochę gorszym stanie. Część desek w pomostach przegniła i trzeba było poruszać się dużo ostrożniej. W jednym miejscu poręcz była uszkodzona w taki sposób, jakby coś ciężkiego na nią spadło – pewnie jakiś obryw skalny. Trzeba uważać. Jednak sam spacer dostarcza ciekawych wrażeń. Rzeka poniżej ma liczne kaskady i wije się fantastycznie w wąwozie.

Rzeka Pełcznica

Po dotarciu na poziom rzeki ścieżka staje się szersza. Docieramy do wyschniętych stawów. Na wysepce na jednym z nich znajdują się pozostałości po parkowym pomniku. Kilkadziesiąt metrów dalej po prawej stronie mijamy pozostałości powojennej historii tego miejsca – resztki fundamentów baraków obozowych, w których mieszkali więźniowie pracujący w podziemiach Zamku Książ.

Pozostałości po barakach obozowych

Po kolejnych kilkuset metrach dochodzimy do cisa Bolko, miejsca, gdzie rozpoczynaliśmy spacer Ścieżką Hochbergów. Spacer pełen niespodzianek i dla mnie bardzo zaskakujący. Z pewnością będę chciał przejść tę ścieżkę jeszcze raz. Jesienią, kiedy drzewa zyskują kolory złota i czerwieni musi tu być jeszcze piękniej. A do tego czasu szaleństwo koronawirusowe powinno się skończyć. Tymczasem zapraszam do obejrzenia galerii zdjęć. Mam nadzieję, że włączycie do swoich planów wycieczkowych Ścieżkę Hohbergów i Zamek Stary Książ. Moim zdaniem naprawdę warto!