Łagów Lubuski to jedna z bardziej znanych miejscowości w tym województwie. Znana przede wszystkim z kultowego festiwalu o nazwie Lubuskie Lato Filmowe, ale także z pięknej przyrody, czystego jeziora (a w zasadzie dwóch) i Zamku Joannitów. Pomimo kiepskiej pogody nie mogliśmy już usiedzieć w domu i wybraliśmy się do Łagowa na mały spacer.

Łagów Lubuski – jak dojechać

Łagów Lubuski znajduje się w środkowej części województwa pomiędzy Świebodzinem, a Torzymiem na wąskim przesmyku w otoczeniu dwóch jezior – Łagowskiego i Ciecz. My jechaliśmy z Zielonej Góry, więc wybraliśmy drogę S3 i zjechaliśmy z niej na węźle Świebodzin Północ. Następnie drogą krajową 92 do miejscowości Gronów, gdzie skręciliśmy w prawo. Potem już prosto do Łagowa. Samochód zaparkowaliśmy na parkingu w centrum miejscowości i ruszyliśmy spacerem wzdłuż jeziora.

Łagów Lubuski - centrum miejscowości
Łagów Lubuski – centrum miejscowości

Wybraliśmy chodnik, wzdłuż którego przed chwilą jechaliśmy, aby po kilkuset metrach skręcić w ulicę Wczasową, tuż przed wiaduktem kolejowym mieszczącym się przy wjeździe do Łagowa. Następnie idąc prosto, przez teren ośrodka wczasowego Zacisze, doszliśmy do szutrowej drogi leśnej. Można by powiedzieć, że droga jak każda inna. Ja jednak lubię spacery takimi trasami. Liściasty, zielony las i spokój.

Ścieżka rowerowa dookoła jeziora Łagowskiego

Droga jest również doskonała dla rowerów. Nie ma piaszczystych pułapek i jedzie się nią wyśmienicie. Tym razem co prawda pokonywaliśmy ją na piechotę, ale przejażdżkę rowerową mam już też zaliczoną.

Droga dookoła jeziora Łagowskiego

Kozacka Plaża w Łagowie Lubuskim

Po około trzech kilometrach spaceru dotarliśmy do rozwidlenia dróg. Można było pójść prosto do leśniczówki Czernichów (tamtędy prowadzi ścieżka rowerowa) albo skręcić w prawo w kierunku Kozackiej Plaży. To zaciszne miejsce na samym krańcu jeziora, gdzie można odpocząć i na przykład zjeść przyniesiony przez siebie posiłek. Nie wolno tam wjeżdżać samochodem, więc trafiają tam tylko ci, którzy takich zacisznych miejsc szukają. Akurat podczas naszej wizyty nie spotkaliśmy nikogo. Być może pogoda odstraszyła turystów. Z tego co przeczytałem w sieci bywają tam imprezy, po których pozostaje solidny bałagan.

Widok z Kozackiej Plaży

W tym miejscu wpada do Jeziora Łagowskiego niewielki strumień o nazwie Łagowa. Można przez niego przejść mostkiem i brzegiem jeziora dojść do ścieżki rowerowej, którą opuściliśmy na wcześniejszym skrzyżowaniu. Ścieżka, jak wspominałem wcześniej, jest dobrze przygotowana i znakomita na rodzinne, rowerowe popołudnie.

Ścieżka dydaktyczna wokół Jeziora Łagowskiego

Spacerując wokół jeziora natrafiamy na kilka tablic informacyjnych opisujących pory roku w łagowskim lesie. Można też zboczyć z trasy i wspiąć się na oddaloną o około półtorej kilometra Górę Poźrzadelską, gdzie prowadzi szlak Nordic Walking. My jednak poszliśmy dalej w kierunku miasta. Ścieżka prowadzi nad samym brzegiem, więc widok na jezioro jest prawie zawsze fajny. Dochodząc do miasta trafiliśmy na kwitnące właśnie lilie wodne.

Lilie wodne na Jeziorze Łagowskim

Łagów Lubuski i jego atrakcje

Miasteczko, jak na tak niewielkie, ma dość sporo ciekawych, wartych zobaczenia miejsc. Do najbardziej znanych należą Zamek Joannitów i bramy miejskie. Warto odwiedzić też park przy zamku i amfiteatr, w którym odbywa się łagowski festiwal filmowy.

Brama Marchijska w Łagowie

Bramą Marchijską zwaną także „Niemiecką” lub „Berlińską” wchodzimy do centrum miejscowości od wschodu. Powstała ona w XVI wieku jako jednopiętrowa konstrukcja. W XVII wieku została podwyższona i zyskała pomieszczania, które dziś służą jako pensjonat.

Brama Marchijska w Łagowie Lubuskim

Zamek Joannitów

Zamek w Łagowie Lubuskim został wzniesiony w XIV wieku jako siedziba Joannitów na ziemiach lubuskich. Następnie był wielokrotnie rozbudowywany i przebudowywany. Nad miasteczkiem góruje około 35 metrowa wieża, z której można podziwiać widok okolicy. W budynku znajduje się obecnie hotel i restauracja.

Wieża Zamku Joanitów w Łagowie

Brama Polska

Wzniesiona w XV wieku Brama Polska, zwana też Poznańską, należy do systemu murów obronnych miasta. Obecnie budowlą opiekuje się Polski Związek Wędkarski, a w jego wnętrzach znajdują się pokoje gościnne.

Brama Polska W Łągowie Lubuskim
Brama Polska W Łagowie Lubuskim

Warto dodać, że przez obie bramy, ze względu na ich wielkość, mogą przejechać jedynie samochody osobowe.

Okazały wiadukt kolejowy

Za bramą przechodzimy przez mostek na przesmyku pomiędzy jeziorami Ciecz i Łagowskim i wracamy do samochodu. Nieopodal parkingu znajduje się jeszcze jedna ciekawostka Łagowa – wiadukt kolejowy. Ta pochodząca z początków XX wieku konstrukcja wznosi się aż na 25 metrów.

Wiadukt kolejowy w Łagowie

Łagów Lubuski – czy warto odwiedzić?

Szukając ciekawego miejsca na letni odpoczynek w Lubuskiem, zdecydowanie warto wziąć pod uwagę Łagów Lubuski. Co prawda w czasie wakacji jest tu sporo turystów, ale można też znaleźć kameralne plaże i miejsca spokojniejsze. Czyste i głębokie jezioro jest doskonałym miejscem dla miłośników nurkowania i wędkarzy. Ponadto Łagów to świetne miejsce wypadowe na przykład do pobliskiego Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Warto zabrać ze sobą rowerki i z ich pomocą zwiedzić okolicę.

Spacer dookoła Jeziora Łagowskiego trwał około dwóch godzin. Przeszliśmy niemalże 10 km.