Gra terenowa w Górach Sowich z historią w tle – Szlakiem Riese

Miniony weekend znów udało mi się spędzić w Górach Sowich w kompleksie Riese. Dwa dni obfitowały w dobrą zabawę i sporą dawkę wiedzy o sowiogórskim Olbrzymie. No i pierwszorzędne towarzystwo. Pierwszego główna atrakcja, czyli gra terenowa w Górach Sowich. Wymagała ona orientacji w terenie i ciekawych umiejętności.

Gra terenowa w Górach Sowich – Zbiórka w Głuszycy

Poranna zbiórka na parkingu w Głuszycy, krótka odprawa i w teren. Zostaliśmy podzieleni na dwie grupy i uzbrojeni we wstępne instrukcje. Każda z grup ruszyła oddzielną trasą w Górach Sowich, które później połączyły się w jedną. Moja grupa rozpoczęła od dawnego stanowiska działka obrony przeciwlotniczej, usytuowanego na hałdzie pokopalnianej niedaleko ulicy Leśnej.

Ulica Leśna w Głuszycy

„Brama Riese” i kolejna wskazówka

Te okolice znałem z poprzedniego spotkania w Górach Sowich w ramach akcji Brama Riese. Pierwszą wskazówkę odnalazłem więc dość szybko w bunkierku, który prawdopodobnie pełnił funkcję składu amunicji. Skierowała ona nas do piwniczki na pobliskiej łące, którą to właśnie poprzednio oczyszczaliśmy.

Bunkier na polanie przy ulicy Leśnej

W piwniczce odnaleźliśmy kolejną wskazówkę. Ruszyliśmy obok głuszyckich stawów w górę w kierunku kamienia z krzyżem. Znajduje się on w dolinie potoku Marcowy Duży. Żółtym szlakiem dotarliśmy do celu i w okolicy kamienia odnaleźliśmy kolejną wskazówkę.  Ta zaprowadziła nas w okolice niewielkiego, murowanego bunkra. Tam znaleźliśmy podpowiedź dotyczącą dalszej trasy.

Kolejna wskazówka w kolejnym bunkrze - Riese
Kolejna wskazówka w kolejnym bunkrze

Gra terenowa w Górach Sowich – Sztolnia kompleksu Riese – Soboń

Zgodnie z instrukcjami poszliśmy na równię przed wejściem numer jeden do kompleksu Soboń. Wejście do samego obiektu jest bardzo ciasne, a początek korytarzy jest zalany. Bez odpowiedniego sprzętu nie zdecydowaliśmy się na penetrację tunelu. Zresztą, nie była ona celem zabawy.

Sztolnia na Soboniu - Gra terenowa w Górach Sowich
Sztolnia na Soboniu

Trochę ciasno – Gra terenowa w Górach Sowich

Nieopodal wejścia odnaleźliśmy kolejną wskazówkę, która skierowała nas drogą w kierunku jednego z licznych przepustów. I tu zadanie, którego zaliczenie wymagało, by każdy członek zespołu przecisnął się pod drogą. Było ciasno, ale się udało.

Przecisk pod drogą leśną

Zagadka kryptograficzna w stylu Kompleksu Riese

Następnie, zgodnie z instrukcjami, skierowaliśmy się na szczyt Sobonia, gdzie w tzw. Jeżu, czyli bunkrze z betonowymi słupkami na dachu, czekała nas zagadka kryptograficzna. Na szczęście tęgie umysły rozpracowały ją bardzo szybko.

Kolejna zagadka do rozwiązania - Kompleks Riese - Gra terenowa w Górach Sowich
Kolejna zagadka do rozwiązania

Konkluzja była taka, że skarby ukryte są w sztolni. Najbliżej było wejście numer dwa do kompleksu Soboń. Udaliśmy się więc do środka i po dokładnym przeczesaniu wnętrza złotego pociągu niestety nie znaleźliśmy. Jak się później okazało, zadanie kryptograficzne nie było wskazówką do poszukiwań, a jedynie zagadką do rozwiązania. Ubaw po pachy 😉

Poszukiwania w sztolni na Soboniu - Kompleks Riese
Poszukiwania w sztolni na Soboniu

Z dwójki na Soboniu ruszyliśmy więc w dalszą drogę. Tym razem Gra terenowa w Górach Sowich zaprowadziła nas do przepompowni na szczycie góry Soboń. Tam kolejna wskazówka prowadząca do ruin baraku. Po poszukiwaniach w pokrzywach znaleźliśmy krzesiwo i bandaż oraz wskazówki dotyczące dalszej trasy.

Rozpalamy ognisko krzesiwem - Gra terenowa w Górach Sowich
Rozpalamy ognisko krzesiwem

Rozpalamy ogień po harcersku

Tym razem celem okazała się Marcowa Przełącz. Tam mieliśmy za pomocą krzesiwa rozpalić ognisko, a bandażem fachowo zabezpieczyć zwichniętą rękę kolegi. Oczywiście nikt się nie uszkodził, a zadanie miało pokazać nasze umiejętności pierwszej pomocy. Na szczęście w zespole mieliśmy zawodowego strażaka, więc opatrunek został założony po profesorsku.

Głuszyckie Stawy - Riese
Głuszyckie Stawy

Równie łatwo poszło rozpalenie ogniska. Jak się jednak okazało, konkurująca grupa miała bardzo duże opóźnienie. Pomimo ponad dwugodzinnego oczekiwania nie doczekaliśmy się na nich. Ruszyliśmy więc w dalszą drogę i wreszcie udało się odnaleźć skarb.

Skarb znaleziony w bunkrze :-) Riese - Gra terenowa w Górach Sowich
Skarb znaleziony w bunkrze 🙂

Podsumowanie gry terenowej w Riese

Wycieczka Szlakiem Riese była bardzo ciekawa a zadania pozwoliły na jeszcze lepsze poznanie terenu. Zabawa połączona z lekcją historii to to, co bardzo lubię. Wyśmienite towarzystwo i zgrany zespół dopełniły tylko frajdy. Zdecydowanie polecam kontakt z organizatorami Szlakiem Riese i dołączenie do wyprawy lub zorganizowanie własnej.

Spacer po Górach Sowich i kompleksie Riese w Górach Sowich trwał ponad cztery godziny. Przeszliśmy zaledwie niewiele ponad 12 kilometrów, więc nie był zbyt wyczerpujący. To zabawa dla każdego.

Wybierasz się w Góry Sowie? Zarezerwuj nocleg z Weekendowym Turystą!

Planujesz wyjazd w Góry Sowie i odwiedzenie Kompleksu Riese? Skorzystaj z Booking.com w celu rezerwacji noclegów. Rezerwując z naszego linka płacisz dokładnie tyle samo, a pomagasz nam w rozwoju bloga i przygotowaniu nowych, ciekawych materiałów.