Ojcowski Park Narodowy jest najmniejszy w Polsce. Jego powierzchnia to zaledwie 21,4 km kwadratowych. Czy więc był sens tworzenia takiego „maleństwa”? Moim zdaniem jak najbardziej. Mały, nie znaczy gorszy. Wręcz przeciwnie. OPN oferuje turystom sporo ciekawych widoków i na pewno warto go odwiedzić.

Ojcowski Park Narodowy odwiedziliśmy w połowie września w ramach naszego urlopu w Jurze Krakowsko – Częstochowskiej. Planowaliśmy zaparkować auto w Czajowicach, niedaleko Groty Łokietka i tu rozpocząć spacer. Tak też zrobiliśmy. Piękna pogoda, słonecznie i ciepło. Wręcz wymarzone warunki na spacer. Niestety już na początku spotkało nas małe rozczarowanie.

Grota Łokietka – zamknięty szlak

Pierwsze rozdroże w Parku i już szlaban z napisem „Zakaz wstępu na szlak”. Poszperałem w sieci i okazało się, że Grota Łokietka jest zamknięta ze względu na epidemię. Szkoda. Zamiast więc pójść w lewo, skierowaliśmy się niebieskim szlakiem w prawo, w kierunku Bramy Krakowskiej i Doliny Prądnika. Ścieżka wiodła przez malowniczy wąwóz Ciasne Skałki.

Niebieski Szlak w kierunku Bramy Krakowskiej

Warto się rozglądać, bo można wypatrzyć bardzo ciekawe formacje skalne.

Brama Krakowska – jeden z symboli Ojcowskiego Parku Narodowego

Wąwóz prowadzi do jednego z najbardziej charakterystycznych miejsc Ojcowskiego Parku Narodowego, czyli Bramy Krakowskiej. Brama powstała w wyniku erozji skały wapiennej. Niegdyś przebiegał tędy bardzo popularny szlak kupiecki.

Brama Krakowska

Związana z nią jest też przepowiednia końca świata. Według legendy skały tworzące Bramę zbliżają się do siebie i kiedy już przejście się zamknie, nastąpi właśnie koniec świata. Sądząc po wielkości przejścia, nie musimy się chyba zbytnio obawiać… 😉

Jaskinia Krowia

Tuż obok Bramy Krakowskiej znajduje się niewielka jaskinia. Jej nazwa związana jest z przekazami, że w XIX wieku trzymano w niej bydło i owce. Jej wnętrze jest jasne i suche a sama jaskinia jest w pełni bezpieczna. Znajduje się tam niewielka ławeczka, na której można odpocząć przed dalszym spacerem.

Wnętrze Jaskini Krowiej

Bezpośrednio przed Bramą Krakowską usytuowane jest niewielkie źródełko, zwane Źródełkiem Miłości. Wypływająca z niego woda po kilkudziesięciu metrach wpada do Prądnika.

Zielony szlak – to, co tygrysy lubią najbardziej

Naprzeciw Bramy Krakowskiej są wysokie skały, i widoczna na nich platforma widokowa. Zaciekawiło nas to bardzo i po przestudiowaniu mapy postanowiliśmy pójść w prawo żółto-czerwonym szlakiem i do Ojcowa dojść właśnie górą, czyli szlakiem zielonym. Okazało się to strzałem w dziesiątkę.

Wejście na Zielony Szlak

Wejście na zielony szlak znajduje się tuż obok drogi asfaltowej, naprzeciw budki gastronomicznej „Pod Puchaczówką”. Zatrzymaliśmy się tam na szybką kawkę i ruszyliśmy pod górę. Podejście jest dość strome, ale niezbyt długie i już po kilku minutach wspinaczki znaleźliśmy się na pierwszym punkcie widokowym, z którego rozpościera się panorama Doliny Prądnika.

Panorama Doliny Prądnika
Ojcowski Park Narodowy – Panorama Doliny Prądnika

Dalej szlak prowadzi przez Górę Okopy. Tutaj znajdują się pozostałości grodziska, które powstało tu we wczesnym średniowieczu. Podczas prac archeologicznych znaleziono tu pozostałości osady i między innymi ponad 1800 fragmentów naczyń z różnych okresów historycznych. Więcej o grodzisku można dowiedzieć się ze stojącej tam tablicy informacyjnej. Niestety w terenie trudno dostrzec jakiekolwiek pozostałości po osadzie.

Tablica informacyjna obok Grodziska

Idąc dalej zielonym szlakiem trafiamy na kolejny punkt widokowy z fantastyczną panoramą.

Punkt widokowy

Formacja skalna Rękawica i Jaskinia Ciemna

Po przejściu kolejnych kilkuset metrów natrafiamy na następny punkt widokowy. Tym razem możemy podziwiać bardzo charakterystyczną formację skalną o obrazowej nazwie „Rękawica”. I rzeczywiście widzimy tui pięć palców lewej ręki. Poniżej możemy również zobaczyć widzianą już z dołu Bramę Krakowską.

Rękawica i Brama Krakowska

Odrobinę niżej znajduje się wejście do Jaskini Ciemnej. Może ona być zwiedzana jedynie z przewodnikiem, a żeby kupić bilet trzeba by zejść na sam dół doliny i wejść z powrotem. Więc jeśli mielibyście ochotę zwiedzić tą jaskinię, to proponuję zacząć spacer zielonym szlakiem z przeciwnej niż my strony – przy kasie OPN.

Doliną Prądnika do Ojcowa

Po zejściu z góry ruszyliśmy zielonym szlakiem w kierunku Ojcowa. Po kilkuset metrach przeszliśmy mostek nad Prądnikiem i znaleźliśmy się na drodze, którą biegną cztery szlaki: czarny, żółty, niebieski i czerwony. Skierowaliśmy się do Zamku Ojców, po drodze zahaczając o restaurację „Piwnica pod nietoperzem”, gdzie zjedliśmy obiad. Całkiem smacznie. Polecam.

Ojcowski Park Narodowy - muzeum
Ojcowski Park Narodowy – muzeum

Ojcowski Park Narodowy – Zamek Ojców

Po krótkim spacerze przez centrum miejscowości (Ojców to wieś licząca zaledwie około 220 stałych mieszkańców), doszliśmy na wzgórze zamkowe i zwiedziliśmy ruiny Zamku. Sama budowla nie jest zbyt okazała. Na dziedzińcu znajduje się za to wiele tablic informacyjnych, więc można dowiedzieć się sporo o historii i współczesnych badaniach zamku. Jest również możliwość zwiedzenia wieży zamkowej, jednak nie jest to wieża widokowa. Przez niewielkie okienka zobaczyć możemy jedynie las.

Wnętrze wieży zamkowej Zamku Ojców

Ojcowski Park Narodowy i widok na Ojców

W drodze powrotnej do samochodu zahaczyliśmy o punkt widokowy na wzgórzu Jonaszówka. Fajne miejsce na podziwianie doliny Prądnika. W oddali doskonale widać również ruiny Zamku.

Punkt widokowy Jonaszówka

Do samochodu wróciliśmy niebieskim szlakiem i przy rozdrożu niedaleko Groty Łokietka skręciliśmy w szlak niebieski, który doprowadził nas z powrotem na parking.

Co zobaczyć w Ojcowskim Parku Narodowym – podsumowanie spaceru

Ojcowski Parka Narodowy, mimo, że najmniejszy w Polsce, zdecydowanie wart jest odwiedzenia. Ciekawe szlaki i formacje skalne oraz olśniewająca wręcz dolina Prądnika to punkty obowiązkowe na liście każdego Weekendowego Turysty. Nasz spacer trwał niespełna pięć godzin, a przeszliśmy w tym czasie około dwunastu kilometrów. Ze względu na budowę geologiczną niektóre podejścia są dość strome, jednak na szczęście krótkie, więc nawet niezbyt wprawieni piechurzy dadzą spokojnie radę.