Szlak na Zamek Chojnik – idealny na wiosenny spacer

W końcu mam chwilę, żeby zdać relację ze spaceru, który odbyłem z Agnieszką w maju. Nasz cel to wycieczka na Zamek Chojnik. Lubimy chodzić po górach, więc wybraliśmy dość długą trasę. Jeśli nie masz zbyt dużo czasu lub ochoty na długie maszerowanie, polecam podejście od Sobieszowa. We wsi są dostępne parkingi u prywatnych właścicieli okolicznych posesji. Można tam zaparkować auto i wybrać się szczyt czerwonym szlakiem.

My rozpoczęliśmy nasz spacer w Piechowicach. Zastanawialiśmy się, który szlak wybrać. Wybór padł na szlak niebieski do Michałowic. Pogoda dopisała i fajna wyprawa zakończyła się niezapomnianymi wrażeniami. Po drodze sporo pięknych widoków. Okazało się, że to doskonała trasa na jednodniowy, dłuższy spacer. Polecam.

Piechowice – malownicze miasteczko u podnóża Karkonoszy

Piechowice to niewielka miejscowość u podnóża Karkonoszy. Leży przy drodze między Jelenią Górą a Szklarską Porębą. Historia Piechowic sięga XIII wieku, jednak prawa miejskie miejscowość uzyskała dopiero w 1967 roku. Obecnie mieszka tam niewiele ponad sześć tysięcy mieszkańców. Podobnie jak w pobliskiej Szklarskiej Porębie, rozwinął się tu przemysł szklarski.

Piechowice - centrum miasta
Piechowice – centrum miasta

Jedną z najbardziej popularnych atrakcji Piechowic jest huta szkła Julia. W Piechowicach znajduje się też góra Sobiesz. Występuje ona w roli głównej w jednej z najbardziej znanych historii skarbu zwanego Złotym Pociągiem. W tej górze bowiem Niemcy zaczęli w czasie wojny drążyć podziemne korytarze. I właśnie jeden z nich miał być wykorzystany jako skrytka dla olbrzymiego depozytu.

Szlak na Zamek Chojnik z centrum Piechowic

Samochód zaparkowaliśmy na ulicy Lipowej w Piechowicach. Stamtąd mieliśmy bardzo blisko do niebieskiego szlaku, którym postanowiliśmy na początku naszego spaceru się poruszać.  Z głównej ulicy, czyli Kryształowej skręciliśmy w lewo i przeszliśmy przez mostek na rzece Kamiennej. Następnie poszliśmy w prawo wzdłuż rzeki. Niestety po raz kolejny nie znalazłem oznaczenia. Minęliśmy więc miejsce, w którym mieliśmy skręcić w lewo w ścieżkę. Stąd też doszliśmy do ulicy Sudeckiej i ruszyliśmy nią pod górę.

Rzeka Kamienna w Piechowicach

Jednak trochę asfaltu

Bardzo nie lubię chodzić asfaltem, ale czasem, jak się człowiek zagapi, to trzeba. Na szczęście choć kawałka ulicy udało się uniknąć. A to dzięki ominięciu serpentyny zakrętów i wyborze prostej ścieżki pod górę. Tą ścieżką dotarliśmy znów do ulicy Sudeckiej jednak już bardzo niedaleko Michałowic. Po drodze ciekawe znaki ostrzegawcze. Sporo tam musi być żab. Kierowcy uważajcie. Po chwili dotarliśmy do skrzyżowania, do którego dochodził między innymi zgubiony wcześniej niebieski szlak. Także znowu na dobrej drodze ruszyliśmy dalej.

Kościół w Michałowicach

W Michałowicach minęliśmy kościół i w centrum miejscowości trafiliśmy na fantastyczną panoramę Karkonoszy. Doskonale widać stąd Śnieżne Kotły. Szczyty wciąż z dużą ilością śniegu. W centrum Michałowic znajdują się spore stawy. Sprawiają, że wycieczka na Zamek Chojnik jest jeszcze bardziej malownicza.

W drodze na Zamek Chojnik – Panorama Karkonoszy

Panorama Karkonoszy z Michałowic

Tutaj zmieniamy kolor szlaku i zielonym ruszamy w kierunku Grzybowca. Przez chwilę idziemy ulicą Sudecką, by po chwili skręcić w lewo w leśną ścieżkę. Na polanie na Grzybowcu spotykamy żółty szlak i idziemy nim dalej aż do Jagniątkowa. Szlak dociera do ulicy Saneczkowej. Skręcamy w lewo i kierujemy się do centrum miejscowości. Tam chwila przerwy, kanapki i sklep z napojami.

Ulica w Jagniątkowie

Po krótkim odpoczynku ruszamy dalej. Tym razem szlak niebieski i spacer już w kierunku na Zamek Chojnik. Z ulicy Karkonoskiej skręcamy w prawo w ścieżkę leśną i idziemy pod górę niebieskim szlakiem. Wchodzimy na teren Karkonoskiego Parku Narodowego i oczywiście trzeba zapłacić bilet wstępu. Do tej pory myślałem, że Park jest tylko w wysokich partiach Karkonoszy. Jego obszar okazał się jednak dużo większy. Obejmuje również ten obszar z górą Żar i górę Chojnik.

Zamek Chojnik w Karkonoskim Parku Narodowym

Szlak na Zamek Chojnik

Tuż przed Zachełmiem skręcamy w lewo w zielony szlak i idąc nim docieramy do szlaku żółtego połączonego z czarnym. Tym szlakiem docieramy bardzo fajną ścieżką do samych ruin zamku.

Piekielna Dolina – perła Karkonoszy

Tuż przed Zachełmiem skręcamy w lewo w zielony szlak. Idąc nim, docieramy do szlaku żółtego, połączonego z czarnym. Tym szlakiem docieramy bardzo fajną ścieżką przez Piekielną Dolinę do samych ruin zamku.

Wejście na Zamek Chojnik
Wejście na Zamek Chojnik przez Piekielną Dolinę

Piekielna Dolina uznawana jest za jedno z najpiękniejszych miejsc w Karkonoszach. Nazywa się tak głęboka na 150 metrów dolina między górami Żar i Chojnik. W dolinie są strome kamienne schody, które prowadzą do Zamku. Piękny, bukowy las dodaje temu miejscu malowniczości.

Zamek Chojnik w Karkonoskim Parku Narodowym

Zamek Chojnik prezentuje się bardzo okazale. Jest dobrze przygotowany do zwiedzania i na pewno warto go odwiedzić. Koniecznie wejdźcie na udostępniony do zwiedzania punkt widokowy na szczycie budowli. Widok jest niesamowity.

Widok z ruin Zamku Chojnik

Zamek Chojnik – odrobina historii

Zamek Chojnik znajduje się na szczycie góry o tej samej nazwie. Wzniesienie ma wysokość 627 m.n.p.m. Pierwsze wzmianki o warowni pochodzą z XIV wieku. Inicjatorem jego budowy był piastowski Książe Świdnicko-Jaworski, Bolek II. Dzięki swojemu położeniu spełniał on doskonale swoją funkcję obronną. Dodatkowym atutem w tym zakresie było 150-metrowe urwisko.

Dziedziniec Zamku Chojnik

Zamek był wielokrotnie rozbudowywany i przebudowywany. Pierwsza taka przebudowa miała miejsce już w XV wieku. Dobudowano wtedy północne skrzydło warowni. Powstał wtedy też dziedziniec, na którym około 1410 roku postawiono pręgierz. W pierwszej połowie XVI wieku powstały mury obronne ze strzelnicami. Około 1560 roku powstała niska basteja po północnej stronie warowni.

Zniszczenie Zamku Chojnik

Ważnym momentem w historii Zamku Chojnik był 31 sierpnia 1675 roku. Wtedy to w wyniku uderzenia pioruna na zamku wybuchł duży pożar. Zniszczył on zwieńczenie wieży i część zamku górnego. Po tym wydarzeniu zamek już nie wrócił do czasów świetności. W XIX wieku stał się atrakcja turystyczną, bardzo popularną wśród kuracjuszy z pobliskich Cieplic.

Wieża Zamku Chojnik

Na początku XIX wieku bardzo mocno rozwinęła się infrastruktura turystyczna. Powstała tu gospoda i schronisko. W 1823 roku zbudowano schody na wieżę, która stała się bardzo popularnym punktem widokowym. Po II Wojnie Światowej zamek Chojnik został otwarty dla turystów już w 1945 roku. Dwa lata później ponownie otwarto schronisko. Obecnie nie można tam przenocować a jedynie coś zjeść i wypić. Wstęp na zamek jest płatny. Do wejścia na teren warowni nie upoważnia bilet do Karkonoskiego Parku Narodowego. Trzeba kupić oddzielną wejściówkę. Co ważne, płatności można dokonać tylko gotówką. Tak przynajmniej było podczas naszej wizyty w 2019 roku.

Mury Zamku Chojnik

Na zamku ma swoją siedzibę Stowarzyszenie Bractwa Rycerskiego Zamku Chojnik. Od 1991 roku jest tu organizowany Rycerski Turniej Kuszniczy „O Złoty Bełt Chojnika”

Droga powrotna do Piechowic

Z Zamku Chojnik zeszliśmy czarnym szlakiem, do Sobieszowa. Po drodze kilka tablic informacyjnych i fajny Skalny Grzyb. Ruszyliśmy dalej drogą do Piechowic w kierunku samochodu. I tu potrzebna chyba drobna uwaga. Plan był taki, żeby z Sobieszowa do Piechowic pójść przez szlaki turystyczne, a nie przez szosę. Jednak lekka kontuzja zmusiła nas do zmiany planów i skrócenia spaceru. Chcieliśmy pójść niebieskim szlakiem do połączenia z żółtym. Mieliśmy zamiar tak obejść górę Sobiesz nie zahaczając o asfalt. Jednak czasem nie wszystko wychodzi zgodnie z planem.

Zamek Chojnik – podsumowanie spaceru i dwie propozycje trasy

Zamek Chojnik to obowiązkowy punkt wizyty w Karkonoszach. Który szlak wybrać? To zależy od Ciebie. Jeśli masz ochotę na dłuższy spacer po okolicy, polecam szlak, który my przeszliśmy. To wycieczka na cały dzień, która pozwala zwiedzić okolicę i trochę się spocić po drodze. Do przejścia jest około 20 kilometrów. Idąc spokojnym, spacerowym tempem taka wycieczka powinna zająć około 7 godzin. Moja propozycja dłuższego spaceru wygląda następująco:

Można też oczywiście wybrać najkrótszą wersję z parkingu pod górą Chojnik w Sobieszowie. Można też oczywiście wybrać najkrótszą wersję z parkingu pod górą Chojnik w Sobieszowie. Odległość do przejścia to zaledwie 3,7 km. Na jego przejście i zwiedzanie zamku warto zarezerwować sobie około 2,5-3 godzin.

Wybierasz się na Zamek Chojnik? Zarezerwuj noclegi z Weekendowym Turystą!

Planujesz wyjazd w Karkonosze? Skorzystaj z Booking.com w celu rezerwacji noclegów. Rezerwując z naszego linka płacisz dokładnie tyle samo, a pomagasz nam w rozwoju bloga i przygotowaniu nowych, ciekawych materiałów.