Wysoki Kamień – Izery od strony Szklarskiej Poręby

Wysoki Kamień to szczyt w Górach Izerskich nieopodal Szklarskiej Poręby. Doskonale widać go z miasta ze względu na specyficzną wieżę widokową. Wznosi się na 1058 metrów nad poziom morza. Można na niego wejść dwoma szlakami. Czerwonym (Główny Szlak Sudecki) ze Szklarskiej Poręby lub Świeradowa oraz żółtym z Piechowic.

My zdecydowaliśmy się na żółty. Nie szliśmy jednak od Piechowic, gdzie ten szlak się zaczyna. Po raz kolejny wybraliśmy Zakręt Śmierci jako punkt początkowy wycieczki. Znajduje się on na Drodze Sudeckiej pomiędzy Szklarską Porębą a Świeradowem Zdrój. My mieliśmy sporo szczęścia. Trafiła nam się bowiem piękna pogoda. Wprost wymarzona na takie spacery. Piękne słońce, względnie mały ruch turystów i niesamowity widok z góry.

Żółty szlak na Wysoki Kamień

Wygodny i niezbyt stromy szlak na Wysoki Kamień

Żółty szlak na Wysoki Kamień okazał się stosunkowo łatwy. Co prawda były „momenty”, ale bez dramatu. Po drodze zdobywamy Czarną Górę (964 m.n.p.m.). Na jej szczycie znajduje się kilka ciekawych formacji skalnych. Zdjęcia możecie tradycyjnie zobaczyć w galerii pod wpisem. Zachęcam jednak najbardziej do osobistego spaceru :-). Można zobaczyć Czerwone Skałki, Dzwonnicę i Skałkę Izydora Sztaudyngera tuż za szczytem Czarnej Góry.

Skałka Izydora Sztaudyngera na Żółtym Szlaku

Na żółtym szlaku na Wysoki Kamień nie mamy zbyt spektakularnych widoków. Drzewa zasłaniają wszystko dookoła. Jedno nawet leżało w poprzek i trzeba było je obejść. Jednak to tylko dodało spacerowi uroku.

Niedaleko szczytu żółty szlak łączy się z czerwonym (GSS). Ten szlak jest zdecydowanie bardziej popularny i wybierany przez turystów. Pojawia się tu więcej osób wchodzących na szczyt. My będziemy tędy wracać, ale najpierw jeszcze odrobinę wspinaczki. A Wysoki Kamień już widać.

Schronisko na Wysokim Kamieniu

Schronisko na Wysokim Kamieniu powstało w 1837 roku jako drewniana budowla. Wybudowano również drewnianą wieżę widokową. Niestety schronisko doszczętnie spłonęło w 1882 roku. Odbudowane służyło turystom aż do połowy minionego stulecia. Wtedy to ze względu na fatalny stan techniczny zostało zburzone. Dopiero w latach dziewięćdziesiątych XX w. teren zyskał nowych właścicieli. Ci postanowili zbudować tu zupełnie nowe schronisko. Na szczycie powstaje także nowa wieża widokowa stylizowana na starą wieżę strażniczą. Po ukończeniu będzie wspaniałym punktem widokowym.

Wysoki Kamień - schronisko
Wysoki Kamień – schronisko

Wysoki Kamień – schronisko z klimatem

W schronisku można się napić czegoś ciepłego – kawy, herbaty czy grzanego wina. Można też zjeść kawałek ciasta. I tyle. Nam wystarczyło, ale być może warto pomyśleć o odrobinę szerszej ofercie. Może warto wprowadzić typowo barowe dania schroniskowe. Pierogi, żurek, bigos. Na pewno znalazłoby się wielu chętnych.

Trafiliśmy także na moment, kiedy toaleta dla turystów była nieczynna. Spotkało się z częstymi utyskiwaniami słyszanymi od zawiedzionych osób. Wydawałoby się bowiem, że na szczycie w schronisku uda się załatwić potrzebę.

Dla nas to na szczęście nie był problem, a widok wynagradzał wszelkie niedogodności. Panorama Karkonoszy wprost niesamowita. Można było podziwiać pierwszy śnieg na Szrenicy i w Śnieżnych Kotłach. Dodatkowo kolorowe drzewa po stronie Gór Izerskich tworzyły niesamowity klimat.

Panorama Karkonoszy z Wysokiego Kamienia

Czerwonym szlakiem w dół do Szklarskiej Poręby

W drogę powrotną z Wysokiego Kamienia ruszyliśmy czerwonym szlakiem. Tak jak pisałem wcześniej, był on zdecydowanie bardziej popularny, niż żółty, którym szliśmy pod górę. Choć był w moim odczuciu dużo bardziej wymagający. Góry Izerskie mają opinię stosunkowo płaskich, jednak ten odcinek szlaku przeczy temu stereotypowi. Szlak jest bardziej stromy, choć wygodny i szeroki. My jednak nie szliśmy nim do samej Szklarskiej Poręby. Dotarliśmy do poprzecznej drogi leśnej i skręciliśmy w lewo w kierunku Zakrętu Śmierci. Droga asfaltowa i nieoznaczona jako szlak turystyczny. No i zupełnie płaska.

Droga w kierunku Zakrętu Śmierci

Po kilkuset metrach spaceru wróciliśmy do punktu, w którym rozpoczęliśmy wędrówkę. Weszliśmy jeszcze na skałki nad zakrętem. Powstaje tam platforma, która zdaje się, przywróci widokowy charakter tego miejsca. Droga Sudecka, której częścią jest Zakręt Śmieci, powstawała przed wojną. Zakręt był bardzo popularnym punktem widokowym. Obecnie drzewa, które wyrosły poniżej skutecznie zasłaniają okolicę. Aktualizacja 2022. Punkt widokowy na Zakręcie Śmierci jest już gotowy. Rzeczywiście widok jest bardzo fajny. Warto się tam na chwilę zatrzymać.

Wysoki Kamień – podsumowanie spaceru

Spacer całkiem udany i dobry pomysł, kiedy nie mamy zbyt dużo czasu. Trasa daje satysfakcję, a widoki są warte wylanego potu. Zachęcam do spaceru na Wysoki Kamień zarówno z Zakrętu Śmierci, jak i ze Szklarskiej Poręby

Spacer zajął nam dwie i pół godziny. Przeszliśmy około 7 km. Poniżej znajdziecie propozycję trasy na Wysoki Kamień z Zakrętu Śmierci. Nie jest on dokładnie taki sam jak to, co przeszliśmy. Niestety mapa turystyczna nie umożliwia zaplanowania trasy poza szlakami. A tak jak pisałem wcześniej, w pewnym momencie takim odcinkiem szliśmy.

Wybierasz się do Szklarskiej Poręby? Zarezerwuj nocleg z Weekendowym Turystą!

Planujesz wejść na Wysoki Kamień? Chcesz odwiedzić Szklarską Porębę? Skorzystaj z Booking.com w celu rezerwacji noclegów. Rezerwując z naszego linka płacisz dokładnie tyle samo, a pomagasz nam w rozwoju bloga i przygotowaniu nowych, ciekawych materiałów.